Dienst Hemelvaartsdag

Dit jaar is er op Hemelvaartsdag, 10 mei, ’s ochtends weer een dienst in de Nieuwe Kerk om 10.00 uur. Het wordt een feestelijke dienst met extra veel aandacht voor de kinderen. En na de dienst is er een brunch! Waarom is het eigenlijk goed om deze dag te vieren in de kerk?

Het is gemakkelijk om te denken dat het beter zou zijn geweest voor Jezus’ discipelen en zijn boodschap als hij gewoon op aarde was gebleven. We komen erachter dat Hemelvaart een belangrijk onderdeel is van de verlossing die Jezus bracht en brengt. Onze verlossing gaat namelijk verder dan verzoening van zonden (kruis), maar het doel was ook om de relatie met God te herstellen. Daarin ging Jezus ons voor. Paulus schrijft in Hebreeën 8 dat Jezus als hogepriester heeft plaatsgenomen aan de rechterhand van de troon van Gods majesteit om daar dienst te doen in het ware heiligdom. We begrijpen hier weinig van, maar weten wel dat het belangrijk is in wat Jezus voor ons doet en dat het dus goed was dat hij naar de hemel ging. Daarom is het vieren van Hemelvaartsdag in de Nieuwe Kerk een goede traditie om in ere te herstellen.

Na de dienst gaan we samen brunchen in de Nieuwe Keten. Als het heel mooi weer wordt, gaan we naar het Griftpark. Het wordt een Bring your Own Brunch. Als je mee wilt doen, breng dan zelf eten en mee voor jezelf en anderen.

Wat je ook interessant zou vinden

Gepubliceerd door

Daan Molenaar

Daan Molenaar is ouderling Eredienst en schrijft mee aan de wekelijkse rubriek 'Mensen van Jezus'.