Voorstelling ‘In Gods naam’

Een productie van Nachtzon Media i.s.m. de Protestantse Kerk Nederland
“Hoe ga je in godsnaam met het leven om? In een tijd vol onzekerheden, onrust en
verandering zoekt Bas Ragas naar antwoorden in een eeuwenoud verhaal.”
De verhalen uit de Bijbel hebben onze cultuur gevormd. Veel van onze kunst,
spreekwoorden en gezegdes zijn ontstaan of geïnspireerd door de Bijbelse verhalen. Je kunt
het Rijksmuseum niet inlopen zonder deze verhalen te kennen. Helaas gaat de Bijbel vooral
open in kerken. De makers van ‘In Gods naam’ willen deze verhalen opnieuw in de breedte
van de samenleving laten klinken.

Samen met Bas Ragas, Lieke van den Broek en Timo
Menkveld trekken we langs tientallen theaters in Nederland om verhalen uit de Bijbel te
vertellen. Verhalen van vroeger, die raken aan het leven van hier en nu. De kaarten voor
deze voorstellingen verspreiden we via kerken en middels de algemene verkoop. Op deze
manier willen we mensen van binnen en buiten de kerk samenbrengen. Als makers zijn we
ervan overtuigd dat deze verhalen namelijk van betekenis zijn voor alle mensen, ongeacht je
leeftijd of levensvisie.
Via deze link een recensie van de voorstelling geschreven door predikant, theoloog en
theatermaker Ferdinand Borger:

Q&A voor kerkelijke gemeenten
Op welke wijze kunnen wij participeren in deze voorstelling?
In samenwerking met de Protestantse Kerk Nederland biedt producent Nachtzon Media
kerkelijke gemeenten de mogelijkheid om de theatervoorstelling ‘In Gods naam’ naar hun
eigen omgeving te halen. Het idee is dat minimaal vier kerkelijke gemeenten samen een
voorstelling boeken, zodat deze gespeeld kan worden in een theater in de directe omgeving.
Vervolgens kunnen de organiserende gemeenten samen optrekken in de PR voor deze
voorstelling. Gemeenten kunnen zelf buurgemeenten zoeken om dit mee te regelen, maar
Nachtzon Media kan hierin ook bemiddelen.


Wat kost het ons als kerkelijke gemeente?
Voor de inleg van 500 euro krijgt iedere deelnemende kerkelijke gemeente 40 kaarten. Door
deze kaarten te verkopen, kan de inleg, of een deel hiervan, terugverdiend worden. Dit is
afhankelijk van de gekozen ticketprijs die de deelnemende gemeenten zelf mogen bepalen.
Het is wenselijk dat alle deelnemende kerken dezelfde ticketprijs hanteren. Bij een prijs van
12,50 euro heeft iedere gemeente de inleg van 500 terugverdiend. Het staat de kerkelijke
gemeenten uiteraard vrij om onderling kaarten uit te wisselen of om een deel van de kaarten
cadeau te geven. Het is niet de bedoeling dat er winst gemaakt wordt op de kaarten. De
kerktickets zijn er zodat dat mensen juist via de kerk goedkoper naar het theater kunnen. Dit
heeft ook een gunstige uitwerking op de kerk.
P.S. Kaarten voor de voorstelling zijn landelijk in de vrije verkoop vanaf 25 euro te verkrijgen.

Hoe kunnen we de voorstelling laten doorwerken binnen onze gemeente?
De Dienstenorganisatie van de landelijke Protestantse Kerk heeft materiaal ontwikkeld om
rond de voorstelling het gesprek in de gemeente te stimuleren. Dit materiaal wordt via een
link ter beschikking gesteld aan deelnemende gemeenten.
Is er hulp bij de PR?
Nachtzon Media en PKN leveren hiervoor materialen aan. Denk aan (digitale) posters,
teksten, foto’s en communicatietips. Deze materialen worden via een link ter beschikking
gesteld.


Wat wordt van onze vrijwilligers verwacht?
Buiten het verkopen van de eigen kaarten vragen we enkel hulp bij de kaartcontrole in het
theater. Hiervoor is per kerkelijke gemeente één vrijwilliger nodig, met een minimum van vier
vrijwilligers in totaal. De kaartcontroleurs dienen een uur voor aanvang in het theater te zijn.

Wat kost de voorstelling totaal?
Een voorstelling van ‘In Gods naam’ kost Nachtzon Media gemiddeld 10.000 euro
(afhankelijk van kosten theaterzaal en reisafstand kan dit iets meer of minder zijn).
Hiervan is voor 2024 zo’n 1500 euro reeds gedekt door landelijke fondsen.
Per deelnemende kerkelijke gemeente wordt een bedrag van 500 euro gevraagd.
Alles wat dan nog tekortkomt, wordt door vrije kaartverkoop en/of fondsen bij elkaar gehaald.
Daarbij is het fijn als er met Nachtzon Media wordt meegedacht. Bijvoorbeeld welke lokale
fondsen benaderd kunnen worden of hoe op andere wijze nog budget gegenereerd kan
worden. Bij een fondsaanvraag schrijft Nachtzon Media de aanvraag, incl. begroting en
dekkingsplan, waarna een van de kerkelijke gemeenten deze kan indienen. Uiteindelijke
tekorten zijn het risico van Nachtzon Media en komen dus niet achteraf nog bij kerken te
liggen.


Wat is de vervolgstap nu we als kerkelijke gemeente interesse hebben?
Zodra er minimaal vier kerkelijke gemeenten interesse hebben in een gezamenlijke
voorstelling wordt door Nachtzon Media een gezamenlijk video-overleg gepland met
minimaal 1 contactpersoon per gemeente. Tijdens dit overleg wordt alles uitgelegd en
kunnen allerlei vragen gesteld worden. Na het overleg kunnen gemeenten alsnog besluiten
wel of niet te participeren.


Heeft u opmerkingen/ vragen, mail gerust.
Graag altijd ‘IGN [locatie’] in de onderwerpregel noteren.
We zijn benieuwd of het lukt de handen op elkaar te krijgen.

Hartelijke groet,

Team Nachtzon Medi

Wat je ook interessant zou vinden